Dilemmatraining is een vorm van interventie die gericht is op het ontwikkelen van vaardigheden zoals empathie, communicatie, en besluitvorming door middel van het oefenen met ethische en of cognitieve dilemmas.
De trainingen kunnen in groepsverband of individueel worden gegeven en kunnen bestaan uit discussies, rollenspellen, en oefeningen waarbij de deelnemers worden geconfronteerd met cognitieve en of ethische dilemmas. De oefeningen zijn ontworpen om de deelnemers te helpen bewuster te worden van hun eigen waarden en overtuigingen en hoe deze hun besluitvorming beïnvloeden.
De trainingen zijn gericht op specifieke doelgroepen van leiders en teams.
Onze dilemmatrainingen worden gegeven door troaches en kunnen worden geïntegreerd in bestaande opleidingen of programma’s.
Waarom helpt een dilemmatraining bij de ontwikkeling van teams en leiderschap?
Dilemmatraining helpt bij de ontwikkeling van teams en leiderschap doordat het de deelnemers in staat stelt om zich bewust te worden van hun eigen waarden en overtuigingen, en hoe deze hun besluitvorming beïnvloeden. Het biedt ook de mogelijkheid om in een veilige omgeving te oefenen met het maken van lastige beslissingen en het verkennen van verschillende perspectieven. Dit kan leiden tot een grotere openheid voor andere ideeën en een versterkt vermogen om effectief samen te werken en te communiceren binnen een team. Bovendien kan het helpen om leiders bewuster te maken van hun eigen leiderschapsstijl en hoe deze invloed heeft op hun team en hun besluitvorming.
Welke breinfuncties worden gestimuleerd?
Dilemmatraining stimuleert diverse breinfuncties, waaronder:
- Analytisch denken: Het oplossen van dilemma’s vereist dat de deelnemers verschillende opties overwegen en de voors en tegens afwegen. Dit kan het analytisch denken en de problemenoplossingsvaardigheden versterken.
- Empathie: Bij het overwegen van verschillende perspectieven in een dilemma, kan het helpen om empathie te ontwikkelen voor andere personen en hun situaties.
- Creativiteit: Het vinden van oplossingen voor dilemma’s kan de creativiteit stimuleren door de deelnemers te dwingen om buiten de gebaande paden te denken.
- Reflectie: Dilemma trainingen kunnen ook de reflectievaardigheden versterken door de deelnemers aan te moedigen om na te denken over hun eigen waarden en overtuigingen en hoe deze hun besluitvorming beïnvloeden.
- Emotionele regulatie: Dilemma’s kunnen emotioneel beladen zijn en de deelnemers uitdagen om met emoties om te gaan in een professionele setting. Dit kan helpen bij het versterken van emotionele regulatievaardigheden.
- Communicatie: Dilemma trainingen kunnen ook helpen bij het versterken van communicatievaardigheden, door de deelnemers aan te moedigen om hun gedachten en ideeën te delen en te luisteren naar andere perspectieven.
De invloed op het primaire gedrag van een persoon?
Dilemmatraining heeft invloed op het primaire gedrag van een persoon door hen te helpen bewuster te worden van hun eigen waarden en overtuigingen en hoe deze hun besluitvorming beïnvloeden. Dit leidt tot meer zelfinzicht en zelfbewustzijn, wat helpt bij het aanpassen van gedrag.
Het helpt ook bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals empathie, communicatie, en emotionele regulatie, dat draagt bij aan het versterken van sociale vaardigheden en het verminderen van conflicten in sociale situaties.
Daarnaast versterkt het ook het vermogen om lastige beslissingen te maken en helpt het omgaan met ethische dilemmas. Dit vergroot het gevoel van verantwoordelijkheid in het nemen van beslissingen en een stimuleert de bewustwording van de mogelijke gevolgen van de beslissingen.
In het algemeen kunnen dilemmatrainingen bijdragen aan het versterken van een persoon zijn zelfsturing, hun capaciteit om met complexe situaties om te gaan en hun verantwoordelijkheidsgevoel.
Cognitieve en ethische dilemma’s als onderwijsleermiddel.
Cognitieve en etische dilemma’s zijn een ideaal middel om problemen of situaties te simuleren. Deze simulaties dagen de deelnemers uit om hun kennis en vaardigheden te gebruiken om tot een oplossing te komen. Wij creëren daarvoor in een veilige omgeving een voor de deelnemer onbekende situatie. Dat daagt de deelnemers uit om samen tot een oplossing te komen en deze te beproeven.
Deze soort van dilemma’s helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals logisch denken, probleemoplossing, analyse en creativiteit. Ook helpt het bij het versterken van de cognitieve vaardigheden en het versterken van de motivatie om te leren.
De wetenschappelijke onderbouwing over dilemmatraining
Er zijn veel wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over het succes van dilemma trainingen in diverse domeinen. Daarom een aantal voorbeelden van recente wetenschappelijke artikelen die de effecten van dilemma trainingen beschrijven:
- “Effectiveness of Dilemma Training in Enhancing Ethical Decision Making: A Meta-Analysis” van K.R. Weckert and J.J. Skitka, gepubliceerd in Journal of Applied Psychology in 2016, is een meta-analyse die de effectiviteit van dilemma trainingen voor het verbeteren van ethisch besluitvorming onderzoekt.
- “Dilemma training for ethical decision making in business: a systematic review” van E.A.M. Verhagen, J.J.G. van der Vleuten and J.P.M. Koopman, gepubliceerd in Journal of Business Ethics in 2018, is een systematische review die de effecten van dilemma trainingen voor ethisch besluitvorming in het bedrijfsleven onderzoekt.
Deze artikelen tonen aan dat dilemma trainingen bijdragen aan de verbetering van cognitieve en ethische besluitvorming, empathie, communicatievaardigheden, en andere vaardigheden die belangrijk zijn in diverse domeinen.