[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Bruine vanille vla!

Wat heeft bruine vanille vla te maken met leiderschap ontwikkeling dat ga ik je in deze blog uitleggen.
Ik vindt het fenomeen geweldig dat als ik vraag, aan wie dan ook, welke kleur is vanille dat het antwoord daarop in de meeste gevallen geel is. Terwijl er niets aan vanille geel is, hooguit dat sommige varianten geel bloeien. De vanille die wij consumeren wordt als onrijpe groene peul geplukt en als gefermenteerde peul zwart/bruin verkocht. Toch is de kleur associatie met vanille geel en wit. Tegenwoordig omdat de hype natuurlijk en biologisch erg leeft mag het ook wit met zwarte spikkels zijn. Dat mocht vroeger niet maar inmiddels denken we dat ergens echte vanille inzit als er zwarte puntjes zichtbaar zijn.

Gele vanille is een commerciële afspraak. Aan geel kunnen wij, de consument, herkennen dat het om vanille gaat. Fabrikanten hebben ons geleerd dat vanille geel is en maken nu gebruik van onze neuro associatieve conditie. Zeg maar de verbinding die zij hebben aangelegd in ons brein waarin geel en vanille zijn gekoppeld. Wat de commercie ons aanleert geven we ook door. Denk maar aan blauw water. Heeft een kind bruin water getekend dan krijgt het onze feedback dat water niet bruin is maar blauw. Nu is puur water transparant en is er op de wereld echt veel meer bruin water dan blauw water. Toch geven we de feedback terug aan onze kinderen dat water blauw is en zo helpen wij de commercie die verbindingen al vroeg te leggen.

Verbindingen

Het leggen van deze verbindingen is een tijdrovend proces. De kracht van reclame zit in de herhaling zoals we allemaal weten. We vinden sommige reclames irritant en zappen dan ook weg als deze voorbij komt. Eigenlijk is dan al de verbinding gelegd. We weten precies waar de reclame over gaat en associëren het product al met het muziekje en het plaatje van de reclame.
Deze verbindingen en de manier waarop zij ontstaan is niet toevallig. Dit is de basis van hoe wij mensen en zoogdieren in het algemeen gedrag aanleren.
‘Leren is het mechanisme dat het zenuwstelsel zich aanpast aan de belasting van de omgeving en wordt ingeperkt door het genereren van nieuw passend gedrag.”
Wat zoveel wil zeggen als: de omgeving dwingt ons nieuw gedrag te vertonen en we blijven ander gedrag proberen tot dat we ons prettig voelen of worden we beloond. Daardoor volgen we die route niet verder want het is niet meer nodig.

Leiderschap ontwikkeling

Tegenwoordig wordt de vraag naar leiders steeds groter. Deze vraag wordt gesteund door allerlei onderzoeken. Die onderzoeken worden al sinds 1940 gedaan en komen eigenlijk allemaal uit op het feit dat leiderschap bestaat uit 2 gedragingen namelijk:

  1. Resultaatgerichtheid; zorgen dat de dingen die gedaan moeten worden gedaan worden.
  2. Mensgerichtheid; zorgen dat de mensen betrokken en gemotiveerd blijven en hun werk zo goed mogelijk doen.

De leider die resultaatgerichtheid en mensgerichtheid het best combineert boekt de beste resultaten. Uit onderzoek van de Hay Group (2013) blijkt dat meer dan de helft van de medewerkers hun direct leidinggevende een onvoldoende geeft op dit gebied. Zelfs zo erg dat men spreekt van een demotiverende werk omgeving gecreëerd door de manager.
Dus moeten we doen aan leiderschap ontwikkeling en dat gebeurt ook. Klassen met persoonlijk leiderschap lopen vol en er komen steeds meer bedrijven bij die zich richten op leiderschap ontwikkeling en leiderschapsgedrag. Om nog maar te zwijgen over lezingen, seminars en Webinars die er te volgen zijn over leiderschap.

Deze trainingen, lezingen en seminars zijn natuurlijk niet nutteloos. Ze verreiken onze kennis en helpen heel langzaam de verbinding te leggen tussen ons leiderschapsgedrag en het resultaat dat we ermee boeken. Wat ze niet doen is de oude verbinding blokkeren en een nieuwe (gewenste) verbinding leggen.

De kracht van herhaling.

Als we onze leiders willen leren dat vanille vla bruin is dan zullen we leiderschap ontwikkeling anders moeten vormgeven. Na een snelle impuls training vervalt de leider snel weer terug in oud gedrag omdat de oude verbinding gewoonweg nog bestaat en de nieuwe verbinding nog niet is gelegd. De leider weet wel dat er een andere verbinding zou kunnen zijn maar heeft deze nog niet gelegd.
In het ontwikkeltraject van een leider, waarin wordt gestreefd naar succesvoller leiderschapsgedrag moet er dus voldoende omgevingsdruk zijn om de bestaande verbinding te blokkeren en de nieuwe verbinding te leggen. Als de verbinding er eenmaal ligt zullen we reclame moeten blijven maken voor bruine vanille vla. De kracht zit in de herhaling. De nieuwe bestaande verbinding moet goed voelen en moet een beloning, in welke vorm dan ook opleveren.

Ja bruine vanille vla!

Natuurlijk helpt het om over leiderschap en leiderschap ontwikkeling te leren en te lezen. Het helpt je een beeld te vormen van wat voor leider je wilt zijn en het helpt je het doel wat je wilt bereiken te bepalen. Het aller belangrijkste is het om, de route naar bruine vanille vla duidelijk voor ogen te hebben. De mens vindt veranderen van nature niet leuk en is een gewoonte dier. Oude gewoontes loslaten is dus iets waar de meesten van ons niet goed in zijn. Leiderschap ontwikkeling en ontwikkeltrajecten naar nieuw gewenst leiderschapsgedrag zijn dus ook niet alleen maar leuk. We worden in effectieve trajecten geconfronteerd met het gedrag van ons zelf en daar zitten we niet altijd op te wachten. Daarom is de route kennen belangrijk zodat je kunt staven of je nog op koers bent. Daarvoor mag jij jezelf dan ook belonen, ondanks dat het eind resultaat nog niets is bereikt. Leiderschap ontwikkeling is dan ook meer dan het absorberen van modellen en het leren maken van lijstjes waarin resultaten worden opgeschreven. Leiderschap ontwikkeling is het ontwikkelen van de competenties resultaatgerichtheid en mensgerichtheid. Daarvoor is meer nodig dan op een stoel zitten en naar een scherm staren en daarvoor is vooral tijd en herhaling nodig.
Als we in een leiderschapstraject de oude verbinding hebben geblokkeerd en de nieuwe verbinding hebben gelegd dan pas overtuigd een leider zijn medewerker van teen tot kruin: ·“Vanille vla is bruin”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]